Teksten voor ondernemers en zzp’ers

De manier van communiceren met personeel, klant en leverancier verandert continu. Personeels- en relatiebladen zijn nog immer populair, maar diverse vormen van digitalisering nemen toe. De voordelen op korte en langere termijn zijn veelal: nieuws kan snel up-to-date worden aangepast, het nieuws kan overal op elke device worden geconsumeerd en opslag en teruglezen is eenvoudig. Uiteraard vergt het in eerste instantie een investering van geld en energie en een veranderende houding van de ontvanger van de berichten.

Storytelling

Storytelling is een relatief nieuwe vorm van communiceren. Veel gebruikt zijn klant- en productsuccesverhalen, om zowel medewerker als (potentiële) klant te laten zien wat het bedrijf kan. Medewerkers aan het woord laten, bijvoorbeeld via een persoonlijk blog, is ook een goede manier om het verhaal achter het grote, anonieme bedrijf te vertellen. Zij kennen zowel bedrijf als klant immers het beste.

Blog

Een medewerker een blog laten schrijven is een geweldig plan om te communiceren. Maar kan hij/zij dat wel? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat vertel je wel en vooral ook niet? En hoe zorg je ervoor dat het blog daadwerkelijk gelezen wordt? Of is het raadzaam een blog te laten schrijven door een ghost writer, iemand die dit vaker doet en zo uw boodschap krachtig overbrengt? Ik kan u helpen bij het bloggen. Begeleiding van uw medewerkers om hen te laten bloggen en hen via storytelling uw bedrijf en product te laten verkopen behoort ook tot de mogelijkheden.

Social media

Als kleine ondernemer biedt social media veel kansen. Maar goed gebruik maken van alle opties kost erg veel tijd. Met mijn tips en begeleiding over de vele mogelijkheden van Linkedin, Facebook, Twitter en Instagram bespaart u juist tijd. En maakt u optimaal gebruik van deze populaire vorm van communiceren om uw klanten en medewerkers te bereiken.

Persbericht/gratis publiciteit

Voor niets gaat de zon op. Een bekend begrip en inderdaad: voor (bijna) alles moet betaald worden. Maar toch… soms is het mogelijk om iets gratis te krijgen, publiciteit bijvoorbeeld. Als u de juiste ingangen kent bij de media en een goede tekst in combinatie met een pakkend nieuwsfeit over uw bedrijf of product weet te verwoorden. Als journalist en door mijn ervaring als schrijver ben ik goed bekend met de mogelijkheden van het verkrijgen van deze zogeheten ‘free publicity’ in de regionale of landelijke media. U bereikt dit met een gedegen persbericht over uw nieuws over uw product of bedrijf. En u bespaart de gebruikelijke advertentiekosten! Ook kan het een welkome aanvulling zijn op al bestaande reclame-uitingen in diezelfde of andere media. Een combinatie van een advertentie met een artikel over uw bedrijf of uw expertise in bijvoorbeeld een column is een veel voorkomend gebruik bij media.

Nieuwsbrief

Ook een nieuwsbrief is een vorm van communicatie die u weinig hoeft te kosten en oplevert. Want als u toch iets geweldigs te melden voor de media, waarom meldt u het dan ook niet aan uw klanten, medewerkers en leveranciers? Met een relatief eenvoudige maar professioneel uitziende nieuwsbrief die u geregeld per mail verstuurt, houdt u alle geïnteresseerden betrokken bij uw bedrijf.

Website

Geen bedrijf of zelfstandig ondernemer kan zonder een website. Als u niet op internet te vinden bent, dan bestaat u gewoonweg niet in de ogen van veel (potentiële) klanten. Toch hoeft ook dit niet veel tijd en geld te kosten en kunt u zelf eenvoudig uw site bijhouden. Maar schrijven voor internet is anders dan een tekst schrijven voor een brochure, menukaart of een artikel. De tekst moet kort en bondig zijn en de lezer snel boeien. Tevens is het van belang dat de tekst en uw unieke product of dienst gevonden wordt tussen de andere aanbieders op internet.

Mediaplan

Ik adviseer u over uw huidige aanpak in promotionele en tekstuele activiteiten, uw reclame-uitingen in de media. In overleg met u wordt gekeken naar originele mogelijkheden om dit mediaplan te optimaliseren. Van concept (wat wilt u met uw bedrijf uitstralen en wie wilt u bereiken) tot het inzetten van de juiste media tegen de meest gunstige prijs in een mix van advertenties, gratis publiciteit in een artikel, brochures en/of nieuwsbrieven.

Klanten

Klanten

Restaurant Korianders Rhenen, Beachclub Tien Zandvoort, Pand & Plattegrond Den Haag,

HMTS-worldwide Zandvoort, Van Empelen Catering Heemstede.

Neem nu contact op om de mogelijkheden te bespreken.